RIVER KWAI   
The story about some bridge over a river with the name Kwai.
1942 the Japanes want to find an easy way to Burma. They want to go over Thailand ...........  50 years later three man want to check if everything was correct, and here we go. Packat och klart, ut med pojkarna i skogen. 
Janne och Fredde har haft en för bra start på sin world wide tour. 
Sanningen skall fram ingen mera luft konditionering och flygsimulatorer. 

Efter att ha lämnat Bangkok i soluppgången reste vid några timmar i en mini buss. Guiden berättade en massa intressanta saker men de tre herrarna i bak sov som stockar. När vi väl kom fram hade någon byggt upp bron igen. Så bra sade vi och hoppade på tåget som tar oss fram på "dödens järnväg"...

På tåget sätter Thailändarna igång med sina försäljningar. Eftersom det var lågsäsong på turister så drabbades vi av alla, som ville sälja frukt och dricka. Janne provade med sina svarta för att skrämma bort dom.

Bakom mina solglasögon kan jag va mig själv, allting blir så fint............. 

Janne lyckades skrämma iväg försäljarna, och vi kunde börja våran jakt på det förflutna 
. 

Tåget tar oss väster ut, mot Burma hållet. Floden slingrar sig genom flytande boplatser. Det enda sättet att ta sig fram är tåg eller båt. Man bor bra på floden och vill man flytta är det bara att haka loss repet. 

Sanningen om livet en gång i tiden: 
Juni 1942 Japsarna ville ha en förbindelse till Burma. Järnväg genom Thailand blev deras val. Engelsmännen hade redan 1903 genomsökt området, och japanerna använde mycket av det materialet för att planera sträckan. Fysiska markplaneringen som Japanerna gjorde var mycket minimal. 
Dryga 40 mil järnväg skulle byggas, i en terräng av berg och djungel. I ett av världens värsta tropiska klimat. 

Efter mycket framgång för Japanerna i.o.m.2:a världskriget så hade dom många krigsfångar. 
De flesta var Asiater. Totalt var det runt 60 000 personer i arbete med järnvägen. 
14 månader senare var den klar, och 12 000 av dom hade gått förlorade. Många av de som avled hade sjukdom. Epidemier härjade fritt bland 
fångarna, Malaria dysenteri och dyl. 
Samt den mat som fanns var näringsfattig, mestadels ris smaksatt med lite salt. 
Grönsakerna möglade under de långa transporterna.
 
Janne brobyggare imponerades över gamla bilder som han fann. Att något som liknar plocke pinn kunde bära ett tåg. Vissa gånger höll dom inte heller, vid ett tillfälle kollapsade denna bro. 
    Tillbaka till nutiden, vi byter från tåg till båt. Floden tar sig fram mellan bergen. Floden går nord & syd, medan järnvägen går öst & väst. 

Vi åker en timme mot norr. Där våran övernattnings bostad dyker upp runt hörnet.

Utan luftkonditionering, men med en svalkande flod bredvid "altanen" tar dagen slut.  Skalbaggarna och kackerlackorna tar över mellan fåglarnas nattskri.  Pojkarna somnar sött någonstans i den Thailändska sommarnatten.